Als je iets doet, doe je het goed.

Als je iets doet, doe je het goed.

‘Wat zijn jouw diepgewortelde overtuigingen en gedachtes over productiviteit?’ Ik volg de online cursus Productiviteit On Fleek van C. Academy. De eerste module start met hoe je mind-set over ‘productief zijn’ onwijs veel impact heeft op jouw geluksgevoel tijdens werk. Heerlijk om een cursus met mind-set te starten! Zo komen we ergens 😉.

Ik kan enorm productief zijn. Maar, ik kan me soms ook ergens veel te lang in vastbijten waarbij mijn productiviteit keihard keldert naar het nulpunt. De oplossing gewoonweg niet zien of muggenziften in de perfectiemarge van 98%-100%. Ik kom geen millimeter meer vooruit. En met mijn verstand weet ik het beter is om even te pauzeren of iets anders te doen. Maar ik ploeter verder.

Ik ben Koning in mezelf ergens voor te committen. Daar kom ik ver mee, maar het kan me soms ook tegenwerken. Om terug te komen op de eerste vraag uit de cursus. Eén van mijn diepgewortelde overtuigingen over productiviteit is ‘Als je iets doet, doe je het goed’. En ‘Pas als ik iets succesvol kan afronden, kan ik het afsluiten en ervaar ik rust’ is een gedachte die vaak op popt.

Deze overtuigingen over productiviteit werken beperkend. Iedereen heeft zijn eigen beperkende overtuigingen. Om een paar voorbeelden te noemen; ‘Ik heb nooit genoeg tijd om alles te doen wat ik wil’, ‘Ik kan dit niet’, ‘Mensen vinden mij niet outgoing genoeg’, of ‘Ik ben een chaoot’.

Overtuigingen zijn ideeën. Ideeën over jezelf en over de werkelijkheid. Ze zijn niet de waarheid; het zijn geen feiten. Maar soms lijkt dat wel zo. Dat wordt confirmation bias genoemd, ofwel ‘voorkeur voor bevestiging’. We hebben de neiging om meer aandacht en waarde te hechten aan informatie die onze eigen aannames en ideeën bevestigen. Soms gaan we er zelfs bewust naar opzoek! ‘Zie je wel dat ik het niet kan!’  En we vertrouwen er vaak op dat ze waar zijn.

Het goede nieuws is dat door je focus te veranderen, jouw waarneming verandert. Wat je aandacht geeft, groeit. Dus sta jij vooral stil bij situaties die jouw belemmerende gedachte bevestigen? Of ga je opzoek naar voorbeelden die het tegendeel bewijzen? Het gave hieraan is, is dat wanneer je focust op positiviteit, je ook meer positiviteit zult zien en ervaren.

Merk je dat een gedachte je in de weg zit? Drie stappen die je kunnen helpen die beperkende gedachte om te buigen zodat deze voor je gaat werken:

  1. Onderzoek welke overtuiging erachter zit.
  2. Daag de overtuiging uit. Is deze eigenlijk wel waar? En helpt hij je verder?
  3. Bedenk een functionele gedachte. Vaak een positieve tegenpool.

Zelf ga ik met de volgende bevorderende gedachte aan de slag: ‘Ik maak slim gebruik van mijn tijd; als ik vastloop, neem ik pauze of ga ik wat anders doen. Zodat ik op een later moment weer kan knallen met deze activiteit. Uitstel betekent voor mij geen afstel, maar juist lekker productie draaien!’

Ben benieuwd welke overtuiging jij graag ombuigt naar een helpende variant. 

hannah

Leave your message