Hoe ik door Beyoncé een vette opdracht kreeg

Hoe ik door Beyoncé een vette opdracht kreeg

Een vriendin schreef me ooit; ‘little seeds grow mighty trees’. Ik las het net weer toen ik in een bak met oude kaarten rommelde. #throwback naar mijn eerste half jaar als freelancer. Nieuw vak, nieuw portfolio, nieuw netwerk.

Die eerste zes maanden heb ik veel geïnvesteerd. Vooral in mijn netwerk. Ik merkte dat koude acquisitie mij niet lag, en dat ik juist veel makkelijker werk vanuit relaties. Zaak dus om meer duurzame relaties op te bouwen. Maar dat kost tijd, en vertrouwen. Je zaait (lees: veel kopjes koffie en opdrachten met een lage vergoeding of zelfs gratis), maar ziet niet gelijk resultaat. En met ‘gratis’ doe ik de boel te kort. Ik heb enorm veel vlieguren gemaakt, mijn trainers- & trainingsontwerpstijl ontwikkeld en een tof portfolio opgebouwd. Gratis was dus niet voor niets 😉.

Een nieuw pad dus, dat ik met enthousiasme uitstippelde. Maar toch overviel me soms de vraag; wanneer gaat het dan toch écht gebeuren? Wanneer krijg ik nu die betalende klanten waardoor ik op een duurzame manier meer mensen vanuit unieke sterkten kan versterken?

En toen was daar Beyoncé. In mijn laatste weken bij TUI Care Foundation werd ik door één van de partners uitgenodigd voor een concert van Beyoncé in de Ziggo Dome. Daar waagde het UNICEF jongerenpanel en hun begeleidster ook een dansje. Het gevolg was een koffie-date waar we met bevlogenheid ervaringen & tips uitwisselden. En een paar maanden later was daar dat ene bericht: “Hannah, we zoeken iemand die het UNICEF Kinderrechten Debattoernooi kan organiseren, ben je geïnteresseerd?” Sure! Inmiddels begeleid ik het nieuwe panel en ontwikkel ik hun jaarprogramma. Met dank aan Beyoncé 😉.

Wat ik me telkens weer besef, is dat als je zaait het even duurt voor je kunt oogsten. En dat je op het natuurlijke verloop mag vertrouwen. Tenminste, als je werkt vanuit je sterkten en met bevlogenheid.

Iedereen zaait op zijn/haar eigen manier. Maar vruchtbare grond helpt! Drie tips die mij hielpen met het verzorgen van ‘little seeds’ tot ‘mighty trees’:

1. Vertel vanuit je passie. Dat werkt aanstekelijk. Waar sta je voor? Wat is jouw kernovertuiging? En deel je daarbij een persoonlijk verhaal, dan ben je geheid unieker dan de standaard sales pitches. Je blijft zo makkelijker hangen.

2. Deel tips, tricks en inzichten zonder iets terug te verwachten. Zo weten mensen wat je doet, waar je voor staat, ervaren ze de mogelijke waarde voor zichzelf en bouw je een expert status op.

3. Zorg voor die eerste opdracht. Volledig uitgewerkte strategie of niet. Website of niet. Visitekaartjes of niet. Je kunt lang blijven voorbereiden en (over)engineeren.. uiteindelijk gaat het om doen, ervaren, laten zien en dat portfolio & netwerk opbouwen. En heb je die opdracht? Ga dan voor kwaliteit. Lever wat moois af. Doe een klein beetje extra. Kom maar door met die aanbevelingen! Je zult zien dat het balletje gaat rollen.

hannah

Leave your message